O mnie     Blog     Galeria     Media     Prasa     Kontakt     Linki

2017-04-30: Trzy kraje. Dzień 8. Piękny i słoneczny Graz.

Ostatniego pełnego dnia naszej wycieczki wybraliśmy się do Graz głównie ze względu na złą pogodę w Innsbrucku, który – jak nam kilka osób doradziło – jest znacznie ładniejszym i ciekawszym miastem. Ale lepiej zwiedzać w promieniach słońca niż przy padającym deszczu z śniegiem. Za dwugodzinną podróż w obie strony zapłaciliśmy €28.80 za osobę.

Graz, lub po naszemu Grodziec, leży u podnóża Alp Styryjskich, ale z górami nie ma za wiele wspólnego. Najwyższy szczyt miasta ma zaledwie trochę ponad 450 m.n.p.m.

Głównym punktem miasta jest pochodzący z X wieku zamek Schloßberg ulokowany na szczycie góry na który prowadzą kręte schody.

Zamek, chociaż zamknięty, opłaciło się odwiedzić, bo z jego szczytu rozciągała się piękna panorama miasta, a oprócz tego mogliśmy kliknąć kilka fotek w altance oraz przy historycznym zegarze stojącym majestatycznie nad skarpą.

Po zejściu na poziom miasta ruszyliśmy nieco do tyłu, żeby odwiedzić pochodzący z 1527 roku zamek Landhaus przypominający mi nieco jedno z miejsc na Wawelu. Bardzo podobny ganek, łuki i kilka pięter.

Ten niewielki zamek ma, jak widać, coś wspólnego z czartem, bo w jednym z rogów stoi diabelski posąg czegoś podobnego do kozła ze skrzyżowanymi nogami wpatrującego się pod słońce w niewiadomym mi celu. Na jednej z bram także wymalowane jest coś podobnego.

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy była dość niespotykana i nowoczesna restauracja na rzece do której można dojść z obu stron lądu. Zatrzymaliśmy się tutaj na małą kawę i ciastko z okazji urodzin Charlene.

Ogólnie cały Graz jest połączeniem nowoczesności z historią czego przykładem są niskopodłogowe tramwajem sunące wzdłuż wąskich uliczek po których jeżdżą też rowery i samochody. Przez cały dzień pobytu zastanawialiśmy się jak zorganizowany jest tutaj ruch uliczny, że te wszystkie pojazdy jeżdżące po tych samych drogach w jakiś magiczny sposób nie blokują siebie nawzajem. Być może jest jakiś system świateł ostrzegających przed nadjeżdżającymi tramwajami, ale byliśmy za krótko, żeby to rozpracować.

Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy był znajdujący się na obrzeżach miasta zbudowany w 1625 roku pałac Eggenberg. Było to moim zdaniem najładniejsze miejsce w całym mieście i ogólnie jedno z najładniejszych w trakcie całej naszej dziewięciodniowej wycieczki (ale i tak parlament w Budapeszcie bije wszystko na głowę). Pałac Eggenberg posiada 365 okien, 52 drzwi, 31 pokoi na każdym piętrze oraz 4 wieże, co ma nawiązywać do kalendarza w którym mamy 365 dni w roku, 52 tygodnie, 31 dni oraz 4 tygodnie w miesiącu. Zamysł bardzo ciekawy.

Przed odjazdem wybraliśmy się na obiad, ale skoro był to dzień urodzin Charlene musiałem jej słuchać, więc posiłek m.in. w polskiej pierogarni przeszedł mi koło nosa :)

CIEKAWY TEKST? PODZIEL SIE NIM Z INNYMI!